- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

בעיה בוויסות חושי

בעיה בוויסות חושי – טיפול פרטני
אביב (בן 7) הגיע לטיפול לאחר שאובחן כסובל מבעיות בוויסות חושי.
בעיות בוויסות חושי יכולות לכלול מספר חושים: וויסות שמיעתי, וויסות במגע (רגישות טקטילית), וויסות בתחושות העמוקות ובשיווי משקל, וויסות בחוש הריח, וויסות בחוש הטעם.
בעיה בוויסות חושי יכולה להיות עודף רגישות: למגע/ריחות/קולות וכדומה, או חוסר רגישות: קושי להרגיש מגע/להריח/לשמוע וכדומה.
הבעיה מבלבלת במיוחד כיוון שלעיתים, אצל ילד אחד / אדם מסויים נבחין גם בעודף רגישות וגם בחוסר רגישות (תת רגישות) לסרוגין.
סוג הטיפול הטוב או המתאים ביותר לבעיות בווויסות חושי הוא ריפוי בעיסוק ובמקרים מסוימים גם רכיבה על סוסים.
ריפוי בעיסוק יכול לשפר את בעיית הויסת החושי. הטיפול הרגשי לא יכול לשפר את בעיית הוויסות החושי. הטיפול הרגשי יכול לעזור בצורה ניכרת בבעיות הנילוות לוויסות החושי (תחלואה נילווית).
הרבה ילדים הסובלים מבעיה של וויסות חושי, סובלים גם מבעיות נילוות כגון – חוסר ביטחון עצמי, התקפי זעם, דימוי עצמי נמוך, אלימות, ביישנות, חרדה ועוד.
התחלואה הנילות היא תוצר של הבעיה הראשית – הבעיה בוויסות חושי.
לאחר שוידאתי שאביב נמצא בטיפול של ריפוי בעיסוק בניתי לו תוכנית לטיפול פרטני וטיפול דיאדי.
הוריו של אביב דיווחו על אלימות רבה בבית הספר. בנוסף, מציור המשפחה שלו ניתן לראות שהוא סובל מדימוי עצמי נמוך ותחושה של "חוסר נוכחות" בקרב המשפחה שלו.

המטרות הטיפוליות היו:
– עבודה על האלימות
– העצמה

כיוון שאביב התאפיין בחוזקות של דימיון רב, שפה גבוהה במיוחד, אהבת סיפורים, יכולת כתיבת סיפורים, ויצירתיות רבה, העבודה איתו כללה מספר אמצעים אומנותיים
במסגרת העבודה על האלימות עסקנו בכתיבת סיפורים על פתגמים הקשורים באלימות כגון איזהו הגיבור הכובש את יצרו, אלימות היא מפלטם של הטיפשים וכדומה.
בנוסף, בחנו סגנונות תגובה שונים למצבי תיסכול אפשריים: ילד רובוט שמגיב על כל הקנטה / תיסכול באלימות מול ילד פרח שיש לו מגוון סגנונות תגובה למצבים מתסכלים.

גם העבודה על העצמה כללה מספר אמצעים אומנויתיים ומספר שיטות:

1. העצמה דרך ציור: אביב ביקש שבוע אחר שבוע ללמוד לצייר חיות מספר לימוד צורות של חיות. בתחילת הטיפול הוא התעקש שאני אצייר בשבילו את החלקים הקשים בציור (ולמעשה ביקש את רוב החלקים), אביב הסכים לצייר רק את הרקע / השוליים

בהדרגה הוא פיתח אמון ביכולו לצייר בצורה מדויקת ולהצליח לצייר ללא עזרתי. ציורו האחרון צויר במלואו בעצמו.

2. העצמה דרך בניה בעץ: אביב בנה חפצים מעץ המסמלים כוחות (אוניית מלחמה, מטוס וכדומה), עם תום הבניה הוא נהג לשחק איתם משחקי דימיון כאשר הוא בוחר לעצמו תפקידי עוצמה.
3. העצמה דרך גינון: אביב ביקש לעבוד בגינה האורגנית שלי ונהג לבקש שרק הוא יעשה את הדברים החשובים יותר (בעיניו) כגון שתילה וקטיפות הירקות. בעוד שאני רק השקה.
4. העצמה דרך עבודה עם בית הספר – מחברת דברים טובים: המורים של אביב התבקשו לכתוב לו במחברת המיועדת לכך, בכל יום דבר טוב אחד שהוא עשה / השיג/ הצטיין בו.
המטרה בבקשה הזו היתה כפולה: 1. שאור ייקבל משוב חיוב על התנהגות טובה (חיזוק חיובי על התנהגות טובה מחזקת ומבססת את ההתנהגות הזו) 2. שמוריו של אביב, שהתרגלו לראות אותו כילד "אלים ומפריע" יתחילו להבחין גם בחוזקות שלו ובהתנהגויות ה"טובות" שלו.

לאחר מספר חודשים ההורים סיפרו כי האלימות בבית הספר הפסיקה.