- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

סדנה בנושא אסרטיביות

אסרטיביות

נושאים נוספים: אין.

מטרות: להסביר מהי התנהגות אסרטיבית. לאבחן את
מידת האסרטיביות של כל אחד מהמשתתפים.

הכנות מוקדמות / חומרים:

נספח מס' 1 – שאלון אסרטיביות – לצלם כמספר המשתתפים.

נספח 2 – התנהגות אסרטיבית – שקף.

נספח מס' 3 – התנהגות אסרטיבית – כיסוי לשקף.

נספח 4 – כיצד להתנהג באסרטיביות – שקף.

נספח 5 – כיצד להתנהג באסרטיביות – הסבר – צילום 1.

נספח 6 – אסרטיביות.

נספח מס' 7 – חשיבה חיובית כתרופה נגד פסיביות – שקף.

נספח מס' 8 – חשיבה חיובית כתרופה נגד פסיביות – הסבר –
צילום 1.

מהלך הסדנא

1. המנחה יחלק למשתתפים את נספח מס' 1 – שאלון אסרטיביות.

* הערה למנחה: א) שים לב שישנם מסיכים הפוכים.

ב) הממוצע הישראלי הוא 3.95

ג) ככל שהציון יותר גבוה כך האדם פחות אסרטיבי.

2. המנחה יניח את נספח מס' 2 – שקף על מטול השקפים ומעליו יניח את נספח מס' 3 כיסוי
לשקף. המנחה יבקש מהמשתתפים לומר מהי ההתנהגות אסרטיבית ומהי לא, ויחשוף
את החלקים הרלוונטים מהשקף עפ"י תשובות המשתתפים.
המנחה יוסיף לתשובות המשתתפים עפ"י הכתוב בנספח.

3. המנחה יציג את נספח מס' 4 כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית – שקף ויסביר אותו עפ"י
נספח מס' 5.

4. המנחה יציג את נספח מס' 6 תיקון התנהגות של עובד – שקף ויסביר אותו עפ"י נספח
מס' 7.

5. המנחה יציג את נספח מס' 8 חשיבה חיובית כתרופה נגד פסיביות – שקף ויסביר אותו
עפ"י נספח מס' 9.

נספח 1
שאלון RAS – אסרטיביות

מאפיין אותי בהחלט מאפיין אותי די מאפיין אותי לא כל-כך מאפיין אותי לא מאפיין אותי בהחלט לא מאפיין אותי
1. בדרך-כלל אני פחות יודע לעמוד על שלי מאשר אחרים 6 5 4 3 2 1
2. בעבר היססתי אם להסכים לפגישות עם בחורים/בחורות בשל
ביישנות 6 5 4 3 2 1
3. כאשר האוכל המוגש במסעדה אינו לשביעות רצוני, אני מתלונן
על-כך למלצר/ית 1 2 3 4 5 6
4. אני נזהר שלא לפגוע ברגשותיהם של אחרים, אפילו כאשר אני
נפגע בעצמי 1 2 3 4 5 6
5. אם מוכר עושה מאמצים כדי להראות לי סחורה, והסחורה אינה
מוצאת חן בעיני, אני מתקשה לומר "לא" 6 5 4 3 2 1
6. כאשר מבקשים ממני לעשות משהו, אני דורש לדעת את
הסיבה לכך 1 2 3 4 5 6
7. לעיתים אני מחפש הזדמנות להיכנס לויכוח סוער 6 5 4 3 2 1
8. אני עושה מאמצים להתקדם בעבודה 1 2 3 4 5 6
9. אם להתוודות על האמת, לעיתים קרובות אנשים מנצלים אותי 6 5 4 3 2 1
10. אני נהנה לקשור שיחה עם אנשים חדשים ועם זרים 1 2 3 4 5 6
11. לעיתים קרובות אני לא יודע מה לומר לנשים/גברים שאני
נמשך אליהם 6 5 4 3 2 1
12. אני אהסס לטלפן לבתי-עסק ולמוסדות (לשם בקשות, בירורים,
תלונות) 6 5 4 3 2 1
13. אני מעדיף לפנות בכתב לצורך התקבלות לעבודה או
ללימודים יותר מאשר לעמוד בראיונות אישיים 6 5 4 3 2 1
14. אני נבוך כאשר אני מחזיר סחורה לחנות 6 5 4 3 2 1
15. אם בן משפחה קרוב היה מרגיז אותי, הייתי מעדיף להסתיר
את רגשותי מאשר להביע את כעסי 6 5 4 3 2 1
16. כבר קרה שנמנעתי לשאול שאלות מפחד להישמע טיפש 6 5 4 3 2 1
17. לעיתים, במהלך ויכוח, אני מפחד שאתרגז עד כדי כך שארעד
כולי 6 5 4 3 2 1
18. אם מרצה מפורסם/ת ומכובד/ת אומר/ת משהו שלדעתי אינו
נכון, אני אשמיע לקהל הנוכחים את דעתי בנדון 1 2 3 4 5 6
19. כאשר אני עושה משהו חשוב או בעל ערך, אני מצליח להביא
זאת לידיעת אחרים 1 2 3 4 5 6
20. אני כנה וגלוי בנוגע לרגשותי 1 2 3 4 5 6
21. אם מישהו/י מפיץ/ה סיפורים כוזבים עלי, אני יוזם שיחה
עמו/ה בהקדם האפשרי על-מנת לשוחח על-כך 1 2 3 4 5 6
22. לעיתים קרובות אני מתקשה לומר "לא" 6 5 4 3 2 1
23. אני נוטה להפנים את רגשותי, יותר מאשר לעורר מריבה 6 5 4 3 2 1
24. אני מתלונן על שירות גרוע במסעדה או בכל מקום אחר 1 2 3 4 5 6
25. כאשר אני מקבל מחמאה, לעיתים פשוט אינני יודע כיצד
להגיב 6 5 4 3 2 1
26. אם מישהו משוחח לידי בקול רם, בקולנוע או בהצגה, אבקש
ממנו להפסיק או להמשיך את שיחתו במקום אחר 1 2 3 4 5 6
27. אם מישהו מנסה להידחף לפני בתור, אני לא אוותר לו בשום
פנים ואופן 6 5 4 3 2 1
28. אני מהיר להביע את דעתי 6 5 4 3 2 1
29. ישנם רגעים שבהם פשוט אינני יכול לומר דבר 6 5 4 3 2 1

נספח 4
כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית

כללים להנמקת טיעונים באסרטיביות

1) בחן את הנתונים והקשב לזולתך.

2) הבהר לזולתך שלדעתו יש ערך ושבח אותו.

3) הצג את טיעוניך והצע עזרה ליישום רעיונותיך.

כאשר מותחים עלי ביקורת (טכניקה "הבעלות")

1) קרר את רגשותיך והחזר אותם לרמת הטמפרטורה הרגילה של
החדר. ע"י כך שתנסה להבין מאיפה פועל הצד השני. מה מניע
אותו, מה גורם לו לנהוג כפי שהוא נוהג.

2) השתמש ב"מסר האני".

תיקון התנהגות של עובד

1. דייק בדבריך, אל תכליל.

2. במקום להתקיף שאל האם אתה יכול לעזור.

נספח 5

כיצד להתנהג בצורה אסרטיבית – הסבר

כללים להנמקת טיעונים באסרטיביות

ראשית, בחן את הנתונים. לכל בעיה יש כמות מידע קבועה. מידע זה, בין אם הוא בעד או נגד, חייב להיספג ולהילקח בחשבון. "באופן דומה, כאשר מתמודדים עם אדם אחר עמו נמצאים בעימות, צריך להקדיש זמן כדי להקשיב לצד שלו, "אומרת ד"ר פילומנה וואריהאי, מנהלת חברת יעוץ ארגוני מארה"ב. "הקשב לו מספיק טוב כדי שתוכל לנסח את דבריו מחדש ולחזור עליהם".

"החזרה על דבריו של הצד השני מראה שאתה מבין מהיכן נובעת השקפתו. אם אתה שומר על שקט ואז מתפרץ בלהט עם נקודת מבטך, הצד השני ירגיש שמתעלמים ממנו ויתייחס אליך כתוקפן. "ברגע שהוא יחשוב שלא אכפת לך ממנו, הוא יפסיק להתחשב בך ואתה תמצא את עצמך מול אדם תוקפן. לפיכך, סיים תמיד את פרק ההקשבה שלך בהצהרה המתחילה ב"בוא נראה אם הבנתי מה אמרת …"".

קבל את הנתונים. בויכוח אסרטיבי, אין דעה חסרת ערך. לעומת זאת, בויכוח אגרסיבי, הדעה היחידה בעלת הערך היא דעתך.

לאחר שהמחשת לאדם השני שאתה מבין מה הוא אומר, עליך להבהיר שלדעתו יש ערך. אין זה אומר שעליך להסכים איתו. "אתה רק צריך לוודא שיצרת אמון לפני שתבטא את דעותיך".

תן לאדם השני לדעת שאתה מעריך את כמות העבודה שהוא השקיע בפרוייקט עד כה, או שבח את המקוריות של פתרונותיו.

הצהר את טיעוניך. לאחר שביצעת את העבודה המכינה, אתה נמצא בעמדה מצוינת כדי להביע את רעיונותיך ולהציבם לשיקול דעתו הרציני של האדם השני.

כאשר מותחים עלי ביקורת – טכניקת "הבעלות"

1. קרר את רגשותיך – "כדי לראות את המצב בבירור, הדבר הראשון שיש לעשות הוא
להחזיר את רמת הרגשות שלך לטמפרטורת החדר, "אומרת שאקר. "תגובתך הראשונית
לביקורת תהיה מורכבת ממחשבות "חמות" כמו "איך הוא מעיז לגרום לי להיראות כמו
אידיוט לפני כולם", או "מה הוא מנסה לעשות? להרוס אותי?" אבל לפני שתשמיע את
התנגדותך, כדאי שתתמקד במה שאני מכנה מחשבות "קרירות": "ובכן, יכול להיות שהוא
אינו מבין איך הביקורת שלו נשמעת" או, "אני משער שהוא רק מנסה לפתור את הבעיה
שלשמה התכנסנו בכלל".

לאחר שסידרת את מחשבותיך ה"חמות" וה"קרות", אתה מסוגל להבחין בהבדל בין כוונה
ותוצאה. לפעולותיו של אדם יכולה להיות תוצאה מזיקה לגבינו ולגרום לנו לכעוס, אבל
יכול מאד להיות שהוא לא התכוון להשיג את התוצאה הזאת. לעתים קרובות מאד אנו
מייחסים לאנשים מניעים שאינם קיימים כלל.

נספח 5 – המשך

כאשר מותחים עלי ביקורת – טכניקת "הבעלות" – המשך

2. השתמש במסר האני – מאחר ואינך קורא מחשבות, הדבר היחיד בו אתה יכול להיות
בטוח הוא רגשותיך שלך. "לכן, כאשר אתה פונה לבוס לאחר הישיבה כדי לדון בעניין של
ביקורת בציבור, כדאי שתוודא שאתה מציג את הנושא באופן שאינו מטיל אשמה או
מדביק לו כוונות.

במקום לומר, "הכעסת אותי כאשר מתחת עלי ביקורת בנוכחות עמיתי", נסה משהו כמו:
"כאשר אתה מותח עלי ביקורת בנוכחות עמיתי, אני נרגז. "מה ההבדל? "במשפט
הראשון יש הטלת אשמה מרומזת על המנהל. מה שאתה אומר הוא שהמנהל הרגיז
אותך. אולם במשפט השני יש מרחק מסוים בין "אני" ו"אתה". מה שאתה אומר הוא
שאולי אין משהו יסודי שגוי בכוונותיו או מעשיו של הבוס, אלא שתגובתך האישית הייתה
תגובת כעס.

לסוג זה של טכניקה אסרטיבית קוראים לפעמים "בעלות". משמעות הדבר שאתה, ורק
אתה, מקבל אחריות לתגובתך. אחד היתרונות בכך הוא שזה מותיר לאדם השני מקום
לראות את המצב באופן שונה ולהביע את דעתו, ובכך מונע את הצורך בהתגוננות מצידו.
שנית, כאשר אתה מדבר רק בשם עצמך ואינך מניח הנחות מוקדמות בנוגע לכוונותיו של
הצד השני, אתה מראה שיש לך מידה מסוימת של כבוד עצמי ושאיפה לשמור על
תקשורת ברורה ומדויקת.

* הערה למנחה: הסבר שמסר האני יתורגל ביסודיות יותר במפגש הבא (בהמשך
המפגש).

תיקון התנהגות של עובד – הסבר

צפה, אל תאשים. כאשר אתה צריך לתקן התנהגות של עובד, אתה עלול למצוא את עצמך במצב רגיש. אם (כמו מנהלים רבים), אתה נרתע מעימותים, המצב עלול לצאת משליטה. בוא נניח שהעובד מתקשה בעיבוד הזמנות בזמן. במקום להתעמת איתו על הבעיה ולעורר התנגדות מצידו, אתה עוזב את המצב ומקווה שהוא ייפתר בעצמו. בסופו של דבר, אתה מתחיל להתרגז ופונה לעובד: "לעולם אינך מעבד את ההזמנות בזמן".

סוג זה של הכללה הוא בדיוק הדבר ממנו יש להימנע כאשר מתעמתים עם העובד. האשמה מרומזת כזאת אינה מותירה לאדם השני כל מוצא, למעט התגוננות והכחשת ההאשמות או פעולת תגמול בשלב מאוחר יותר. אלה הם בדיוק הדברים מהם ביקשת להימנע.

במקום להכליל, נסה להשתמש במה שמכונה "הצהרות תחושתיות". אלו הן תגובות המבוססות אך ורק על מה שאתה שומע ורואה. לדוגמא, אתה יכול לומר לעובד, "אני רואה ששולחנך עמוס בהזמנות שטרם עובדו". קשה להתווכח עם הצהרה כזאת והיא מאפשרת לך להיכנס לדיון בנושא באופן בלתי-מאיים שישמור את העימות ברמה מינימלית.

הדבר היחיד שעליך לזכור בנוגע להצהרות תחושתיות הוא שהן חייבות להיות כמה שיותר מדויקות. במקום לומר למישהו שהטלפון שלו מצלצל, הזכר לו ששמעת את הטלפון מצלצל 15 פעמים הבוקר. שאל האם יש בעיה. במקום להאשים את העובד בעצלות, ציין את העובדה שתפוקתו בשבוע האחרון היא חמש נקודות מתחת לממוצע.

נספח 6

אסרטיביות

נספח 7

חשיבה חיובית כתרופה נגד פסיביות

1. זהה את המצבים בהם אינך אסרטיבי כפי שהיית רוצה להיות.

2. זהה את ההתנהגות המונחת ביסוד ההתנהגות הלא אסרטיבית
שלך.

3. דמיין את עצמך מתנהג בביטחון רב יותר ובאסרטיביות במצבים
האלה.

4. החלט על הנחות החדשות שיאפשרו לך ליישם את ההתנהגות
באסרטיביות הרצויה.

נספח 8

חשיבה חיובית כתרופה כנגד פסיביות

בקטע הקודם, הנחנו שיש לך בעיה לפתוח את הפה ולדבר. אבל מה לעשות אם הבעיה שלך הפוכה? אחרי הכל, לרבים מאתנו יש במוח בית חרושת שאינו עושה דבר מלבד להפיק תירוצים מחוכמים מדוע לא להביע את דעתנו: "ממילא איש לא מקשיב". "הם יחשבו שהרעיונות שלי פשטניים מדי". "הוא יחשוב שאני טיפש".

הדבר שיש לזכור הוא שמחשבות אלו אינן עובדות. אלו הן דעות בלתי מבוססות, ועליך להתייחס אליהן ככאלה. לעתים קרובות מדי אנו חיים עם פחדינו זמן כה רב עד שאנו בטוחים שהם אמיתיים. אבל אתה יכול לעשות מאמץ לשנות את אמונותיך.

בספרה "המנהל האסרטיבי", שאקר מציעה תהליך בו ארבעה שלבים לשינוי הדרך בה אתה רואה דברים ולפיתוח תוכנית פעולה להפוך לאדם אסרטיבי יותר:

1. זהה את המצבים בהם אינך אסרטיבי כפי שהיית רוצה להיות.

2. זהה את ההנחה המונחת ביסוד ההתנהגות הלא-אסרטיבית שלך.

3. דמיין את עצמך מתנהג בביטחון רב יותר ובאסרטיביות במצבים האלה.

4. החלט על ההנחות החדשות שיאפשרו לך ליישם את ההתנהגות האסרטיבית הרצויה.

נניח שמחלקתך מתכנסת לעתים מזומנות לישיבות סיעור מוחות. אולם כתוצאה מחוסר- האסרטיביות הנוכחי שלך, אתה פשוט יושב שם בשקט ומחכה שהישיבה תסתיים. יתכן שההנחה מאחורי התנהגות זאת היא שכולם יחשבו שרעיונותיך מטופשים. עכשיו, המחש את עצמך מדבר, מציע רעיונות כמו כולם. דמיין לעצמך שאתה זוכה לאותה תגובה שמקבל האדם היושב לצידך בכל פעם שהוא מעלה רעיונות. גבש אמונה חדשה שרעיונותיך – טובים או רעים – יתקבלו בברכה ויילקחו בחשבון באותו אור כמו רעיונותיהם של אחרים. ההתנהגות הרצויה החדשה שלך היא לחסל לפחות הנחה מוקדמת אחת בישיבה הבאה.

אם אתה ביישן או מודע לעצמך במיוחד. בחר מצב בו יש לך סבירות גבוהה להצליח. הדרך היחידה לשינוי אמונותיך העכשוויות ביחס לכישלון היא קבלת נתונים מנוגדים – כלומר, עדות כלשהי שהצלחת.

לאחר שתחווה כמה הצלחות קטנות, תקוף מצב מטרה שונה, קצת יותר קשה. מעודד מהצלחותיך האחרונות, אתה עשוי לגלות שקל לך יותר לאמץ את אמונותיך החדשות ולפעול לפיהן. אמור לעצמך שאתה מתחיל דף חדש.

* הערה למנחה: הסבר שטכניקת החשיבה החיובית תתורגל יותר ביסודיות במפגשים
הבאים.

נספח 2

התנהגות לא אסרטיבית – פסיבית התנהגות אסרטיבית התנהגות לא אסרטיבית – אקטיבית
ביישנות "נחבא אל הכלים" איזון עקשנות, שתלטנות, תובענות
חוסר בהבעת רגשות הבעת רגשות עודף בהבעת רגשות
חשש שהבעת הדעה תפגע, תפעיל לחץ או תוקפנות הבעת דעות הבעת דעות בצורה עוקצנית ופוגעת
הצהרות טנטטיביות הצהרות לא טנטטיביות הצהרות מוחלטות מדי
אי הסברה של מה שמפריע לי הסבר מה מפריע לי תקיפת הגורם המפריע
כבוד לזולת כבוד לעצמי ולזולת כבוד לעצמי
דיכוי ואי הבעת צרכים הבעת צרכים החצנת צרכים
התנהגות הוגנת כלפי הזולת על חשבון האני התנהגות הוגנת כלפי עצמי והזולת התנהגות הוגנת כלפי עצמי בלבד על חשבון הזולת

נספח 3

התנהגות לא אסרטיבית – פסיבית התנהגות אסרטיבית התנהגות לא אסרטיבית – אקטיבית
ביישנות "נחבא אל הכלים" איזון עקשנות, שתלטנות, תובענות
חוסר בהבעת רגשות הבעת רגשות עודף בהבעת רגשות
חשש שהבעת הדעה תפגע, תפעיל לחץ או תוקפנות הבעת דעות הבעת דעות בצורה עוקצנית ופוגעת
הצהרות טנטטיביות הצהרות לא טנטטיביות הצהרות מוחלטות מדי
אי הסברה של מה שמפריע לי הסבר מה מפריע לי תקיפת הגורם המפריע
כבוד לזולת כבוד לעצמי ולזולת כבוד לעצמי
דיכוי ואי הבעת צרכים הבעת צרכים החצנת צרכים
התנהגות הוגנת כלפי הזולת על חשבון האני התנהגות הוגנת כלפי עצמי והזולת התנהגות הוגנת כלפי עצמי בלבד על חשבון הזולת