- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

סדנה בנושא קבלת החלטות

קבלת החלטות – לבד או בקבוצה

נושאים נוספים: (מודל קבלת החלטות של ברום
וייטון – קבלת החלטות לבד או בקבוצה).

מטרות: להכיר בחשיבות הקבוצה וביכולת לסייע
לפרט בפתרון בעיות ובביצוע מטלות.

הכנות מוקדמות / חומרים:

נספח 1 – "פאזל" 16 עותקים.

5 קופסאות גפרורים.

נספח 2 – פתרון לתרגיל 2 – צילום 1.

נספח 3 – פתרון לתרגיל 3 – צילום 1.

נספח 4 – הצגת הבעיה – לצלם כמספר
המשתתפים.

נספח 5 – לוח לרישום תוצאות הקבוצות – צילום 1
או שקף + לורד לשקפים.

נספח 6 – הדירוג הנכון עפ"י נאס"א – שקף.

נספח 7 – מודל קבלת החלטות – לצלם כמספר
המשתתפים.

מהלך הסדנא

מחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות שוות בגודלן.
על שתיהן מוטלות מטלות זהות אבל:

– קבוצה א' מתבקשת לבצע את המטלות יחד, תוך שיתוף-פעולה בין חברי הקבוצה.

– חברי קבוצה ב' מתבקשים לבצע את המטלות בנפרד (הם יפנו את גבם זה לזה).

( ניתן גם לחלק את המשתתפים לארבע קבוצות: שתי קבוצות מבצעות מטלות
קבוצתיות (יחד), והשתיים האחרות מבצעות מטלות יחידניות (כל אחד לחוד)).

המטלות הן:

1. הרכבת "פאזל" לפי נספח מס' 1.

2. בנית 3 מרובעים מ13- גפרורים (נספח 2).

3. בנית 4 משולשים שווי צלעות מ6- גפרורים (נספח 3).

* הערה למדריך: רצוי לחלק מטלה 1 לתת זמן לביצוע ורק לאחר סיום המטלה לחלק את
מטלה 2 ולתת זמן לביצוע. ורק לאחר הסיום לחלק את מטלה 3.

4. דיון

יש לערוך השוואה בין הפעילות הקבוצתית לבין הפעילות היחידנית, תוך התייחסות לנקודות הבאות:

א. כיצד הרגיש כל אחד בעת ביצוע המטלה?

ב. כיצד הרגיש כל אחד בקבוצתו?

ג. מה היו היתרונות והחסרונות של העבודה הקבוצתית (יצירתיות, יעילות, הזמן שהמשימה
לוקחת, שיתוף-פעולה, סיעור מוחות, תחרותיות, שתלטנות, הפרעות)?

ד. מה היו היתרונות והחסרונות של העבודה היחידנית (ריכוז, עצמאות, בדידות)?

ה. האם היו גורמים מפריעים לעבודה בקבוצה? כיצד ניתן למנוע אותם?

ו. היכן היו הישגים טובים יותר? מדוע? מה ניתן להסיק מכך על עבודה קבוצתית?

* הערה למנחה: אין "פתרון בית-ספר", ואין שיטה עדיפה. הדבר תלוי בהיקף הפעילות,
בסוג הפעולה, ביכולת המשתתפים ובמידת עבודתם כצוות.

5. משחק אבודים על הירח:

א. הקבוצה תחולק לקבוצות בנות 7-5 משתתפים ובכל קבוצה יבחר משקיף.

ב. דירוג אישי – כל משתתף מקבל דף של הצגת הבעיה + רשימת הפריטים (נספח 4)
ומדרג את הפריטים לפי ההנחיות שבנספח (עבודה אישית).

ג. דירוג קבוצתי – לאחר הדירוג האישי יבוצע דירוג מחדש אך הפעם על ההחלטות
להתקבל בצורה קבוצתית – (45 דקות).

ד. תחקיר במליאה

– המנחה יסכם על הלוח את תשובות הקבוצות לפי הדוגמא שבנספח 5 (עמודות
2-6).

– המנחה יציג את הדירוג של נאס"א כולל ההנמקה (נספח 6).

– כל קבוצה תחשב את הסטייה הקבוצתית וכל אחד את סטייתו האישית (2 עמודות
אחרונות מהטבלה שבנספח 5).

למשל:

הפריט החלטה אישית החלטה קבוצתית נאס"א סטייה קבוצתית סטייה אישית
קופסת גפרורים 9 10 15 5 = (10-15) 6 = (15-9)
מזון מרוכז 6 3 4 1 = (4-3) 2 = (4-6)

ה. המשתתפים שסטייתם האישית קטנה מן הסטייה הקבוצתית ידווחו וינסו להסביר את
"הצלחתם" (היינו, מדוע לא קיבלה הקבוצה את הצעותיהם ה"נבונות").

6. האם להחליט לבד או ביחד?

המנחה יאמר: ברום וייטון בנו מודל המציג דרך שאמורה לעזור לכם להחליט האם כדאי
לקבל את ההחלטה לבד או תוך כדי התייעצות עם אחרים.

המנחה יחלק את נספח מס' 7 – מודל לקבלת החלטות, ויסביר אותו ויבצע אותו יחד עם
המשתתפים אודות דוגמא מסוימת (לדוגמא, האם לייצר מוצר חדש?).

נספח 4

הצגת הבעיה

אתם צוות של ספינת חלל, שהיתה אמורה להיפגש עם ספינת האם בצד המואר של הירח. בשל תקלה נאלצתם לנחות נחיתת-אונס במרחק כ400- ק"מ מנקודת המפגש. מחמת הנחיתה הקשה נהרס חלק ניכר מציוד הספינה. ההשארות בחיים מותנית בפגישה עם ספינת האם. למסע בן 400 ק"מ עליכם לקחת עמכם רק את פריטי הציוד החיוניים ביותר. לפניכם רשימה של 15 הפריטים שנשארו שלמים לאחר הנחיתה. משימתכם היא לדרג אותם בהתאם לחשיבותם למסע, כאשר פריט 1 הוא הפריט החשוב ביותר ופריט מס' 15 הפחות חשוב.

רשימת הפריטים החלטה אישית החלטה קבוצתית
קופסת גפרורים
מזון מרוכז
20 מטר חוט ניילון
כיפת מצנח
חליפת חימום
2 אקדחים בקוטר 45
ארגז של אבקת חלב
2 מכשירי חמצן, 50 ק"ג כל אחד
מפה של פני הירח
רפסודת הצלה מרחפת
מצפן מגנטי
20 ליטר מים
זיקוקים לאיתות
תרמיל עזרה ראשונה, כולל מחטים לזריקות
רדיו, מקלט ומשדר, המופעל על-ידי אנרגיית השמש

נספח 5

לוח לרישום תוצאות הקבוצות

רשימת הפריטים דרוג קבוצה 1 דרוג קבוצה 2 דרוג קבוצה 3 דרוג קבוצה 4 דרוג קבוצה 5 דרוג נאס"א סטייה אישית מנאס"א סטייה קבוצתית מנאס"א
קופסת גפרורים
מזון מרוכז
20 מ' חוט ניילון
כיפת מצנח
חליפת חימום
2 אקדחים
אבקת חלב
2 מיכלי חמצן
מפת פני הירח
מצפן מגנטי
20 ליטר מים
זיקוקים לאיתות
תרמיל עזרה ראשונה
רדיו

נספח 6

הדירוג הנכון של הפריטים על פי נאס"א

הפריט הדרוג עפ"י נאס"א ההסבר / הנימוק
קופסת גפרורים 15 אין שימוש על-פני הירח
מזון מרוכז 4 דרושה אספקת מזון יומית
חוטי ניילון 6 שימושי לקשירת פריטי ציוד, עוזר בטיפוס
כיפת מצנח 8 מגן בפני קרני השמש
חליפת חימום 13 לא שימושי בצד המואר של הירח
2 אקדחים 11 אפשר לעשות מהם מיתקנים עם הנעה עצמית
אבקת חלב 12 מזון – רק לאחר שמערבבים במים
2 מיכלי חמצן 1 הכרחיים לנשימה על-פני הירח
מפת פני הירח 3 אמצעי להתמצאות
מצפן מגנטי 14 אין קטבים מגנטיים ולכן אין הוא שימושי
20 ליטר מים 2 מאבדים הרבה נוזלים כתוצאה מהזעה וכו'
זיקוקים לאיתות 10 קריאה לעזרה בטווח ראיה
תרמיל עזרה ראשונה 7 גלולות ותרופות להזרקה
רדיו
5 מעביר קריאת עזרה, יאפשר אולי תקשורת עם חללית האם

נספח מס' 7

שאלה 7 שאלה 6 שאלה 5 שאלה 4 שאלה 3 שאלה 2 שאלה 1
האם צפוי קונפליקט בין הכפיפים בפתרון המועדף. האם הכפיפים שותפים למטרות הארגוניות המושפעות מפתרון בעיה. אם היית מקבל את ההחלטה לבד האם סביר להניח שהעובדים יקבלו אותה. האם חשוב שהכפיפים יקבלו ויסכימו להחלטה כדי שהיא תתממש. האם הבעיה מובנת. האם יש לי מספיק אינפורמציה כדי לקבל החלטה איכותית. האם פתרון אחד מועדף על השני מבחינה איכותית ורציונלית.