- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

סדנה בנושא לחץ ושחיקה

לחץ ושחיקה

מטרות: * להסביר ולהמחיש מצבי לחץ שונים.
* להסביר את הקשר בין לחץ למצב בריאותי,
ביצוע, קבלת החלטות, חופשה ושחיקה.
* הכרה ומיפוי אופני התמודדות שונים ללחץ.
* הצעות חלופיות לתגובות השונות.

מהלך הסדנא

פתיחה: הצגת נושאים,
סבב ציפיות של המשתתפים + כיצד אני מתמודד עם מצבי לחץ.

1. המנחה יסביר את הפעילות הבאה:

"קומו מהכיסאות והסתובבו בחדר באופן חופשי. תוך כדי כך אספר או אתאר לכם מצבים
שונים. אתם תגיבו לכל מצב באופן לא מילולי (על-ידי הבעות פנים, תנוחות גוף וכו').
כשאומר freeze – הישארו באותה תנוחה".

המשתתפים קמים ומתחילים להסתובב, המנחה יתאר מצבים אחדים – מהרגשה טובה
ומשמחת, דרך צער, כעס, או פחד וכו', כאשר התיאור האחרון מבטא לחץ. על המנחה
לשמור על רצף התיאור.

להלן מצבים ותיאורים לדוגמא:

2. אתם יושבים במשרד, מוקדם בבוקר, שקט מסביב, אתם מעיינים בחוברת מיקצועית, שותים את כוס הקפה של הבוקר…
freeze!

3. פתאום מצלצל הטלפון, הבוס שלכם מבקש שתכינו עד 10:00 דוח מפורט שלוקח המון זמן להכינו, אתם יודעים שאין כמעט סיכוי שתספיקו
freeze!

4. אתם מתחילים בהכנת הדוח, פתאום המחשב נתקע, בדיוק באמצע המשפט, ואז הטלפון מצלצל אתם עונים בחוסר סבלנות, אבל בצד השני נמצא חבר קרוב שלכם שזקוק לעזרתכם במשהו
freeze!

5. בעודכם משוכחים עם החבר, הבוס מתקשר בקו השני , אתם עונים לו, הוא מפרט כיצד הוא רוצה שהדוח יראה, אתם בטלפון עם החבר ועם הבוס ביחד, פתאום נשפכת כוס הקפה, אתם מרגישים בלחץ
freeze!

6. המנחה יבקש מהמשתתפים העומדים במצב ה – freeze! האחרון להתבונן במשתתפים
האחרים מבלי לזוז ממקומם.
– סיום –

7. ש. לדיון:
– מה הרגשתי במצב הלחץ?
– איך ביטאתי זאת?
– מה ראיתי אצל האחרים?

8. תרגיל בקבוצות : מהם גורמי הלחץ העיקריים לדעתכם +(רשמו כמהשיותר גורמים) שיתוף במליאה + הצגת
נספח מס' 1 – הרוצח השקט – שקף, הסבר עפ"י נספח 2 – הרוצח השקט

9. שאלה לדיון – מה הקשר בין לחץ וביצוע
נספח מס' 3 – לחץ וביצוע – שקף, הסבר עפ"י הפירוט
המופיע בנספח 4 – לחץ וביצוע.

10. נספח מס' 5 – לחץ וקבלת החלטות – שקף הסבר עפ"י הפירוט
המופיע בנספח 6 – לחץ וקבלת החלטות.

11. שאלה לדיון : כיצד משפיעה חופשה על הלחץ?
נספח מס' 7 – השפעה החופשה .- שקף

12. נספח מס' 9 – לחץ ושחיקה. .- שקף

13. נספח מס' 10 – נשים ושחיקה .- שקף

14. שאלה בקבוצות: מהם הגורמים הפנימיים (תכונות אופי/ אישיות ) שגורמים לשחיקה ומהם הגורמים החיצוניים ( גורמים ארגונים) + מה מידת השליטה על כל אחד מהגורמים (אפשר באחוזים)
נספח מס' 11 – גורמים פנימים וחיצונים .- שקף

16.שאלון למדידת לחץ בתפקיד – נספח 12 ערכים גבוהים מעידים על לחץ ופוטנציאל לשחיקה

התמודדות עם מצבי לחץ
17. . תרגיל דמיון מודרך:
"לשבת בנוח, להרפות שרירים ולעצום עיניים".

– כל אחד יחשוב על מצב לחץ/מתח/עימות/קונפליקט מחיי יום-יום שהיה נתון בו באחרונה.
…הפסקה…בררו עם עצמכם
– כיצד מגיב הגוף שלכם מגיב ללחץ?
… הפסקה…
– כיצד אתם מרגישים עם הלחץ?
…הפסקה…
– כיצד הגבתם כשהמקרא קרה? כיצד הרגשתם אחר"כ
– כיצד הייתם רוצים להגיב? מה מתחשק לכם לעשות? דמיינו שאתם עושים זאת…… כיצד אתם מרגישים עכשיו?
– סוף –
18. דף עבודה – נספח מס' 13.5

19. הצגת תוצאות דף העבודה של מס' משתתפים על הלוח ב3- טורים:

הרגשות שאחרי… התגובות המיידיות המצב והרגש
חרטה
הקלה
רגיעה
___________ התפרצות
התעמלות
__________
__________
כעס
אי שקט
__________
__________

לדוגמא:

20. ש. לדיון בנושא:
1 . מידת האפקטיביות של התגובות השונות. תוך התייחסות לתחושות
ולרגשות העולים במצב הלחץ, והרגשות שאחרי.
מ: מושג PEY OFF : ההתנהגויות שלנו פונקציונאליות עבורנו ולכן אנו נוקטים בהם"
2. מה אני מרוויח מהתגובה שלי + מה אני מפסיד
3.כיצד אני בוחר להגיב בעתיד
4. מה אני יכול לעשות כדי לשנות את התגובות?

21. נספח מס' 16 – שאלון התמודדות עם מצבי לחץ + ללמוד מהשאלון כיצד נכון להתמודד עם מצבי לחץ. ערכים גבוהים מעידים על דרכי התמודדות טובות עם לחץ.

22. תרגיל בקבוצות – כל אחד יספר על גורם לחץ גדול בחיים שלו + כיצד הוא התמודד. + להציג נספח מס' 17 – סגנונות התמודדות עם מצבי לחץ (שקף) הסבר
עפ"י נספח מס' 18 – סגנונות התמודדות עם מצבי לחץ + המשך בקבוצות – למיין את סגנון ההתמודדות שלי למשבצת המתאימה בשקף.
תרגול התמודדות עם לחץ:
23. תרגיל – שימוש בהומור
לבקש מהמשתתפים לספר בדיחה ולהראות איזה אווירה זה יצר

24. הרפיה – קלטת הרפיה

23. נספח מס' 14 – התמודדות עם מצבי לחץ ברמת הארגון (שקף) הסבר עפ"י נספח מס' 15 – התמודדות עם מצבי לחץ ברמת הארגון

לחץ – 'הרוצח השקט'

נקודות גורמי לחץ
100 מות בן/בת הזוג
73 גירושים
65 פירוד (בחיי הנישואים)
63 כליאה בבית-סוהר או במוסד אחר
63 מות בן משפחה קרוב
60 היריון מחוץ לנישואים (שלך או שאתה גרמת לו)
53 פציעה או מחלה רצינית
50 נישואים
47 פיטורים מן העבודה
45 התפייסות עם בן/ בת הזוג
44 שינוי משמעותי בבריאותו או בהתנהגותו של בן משפחה
40 היריון במסגרת חיי הנישואים
40 סכסוך רציני עם המשפחה
39 קשיים ביחסי מין
39 הצטרפות חבר/ה חדש למשפחה
38 שינוי של ממש במצב הכספי
37 מות חבר קרוב
36 שינוי תפקיד בעבודה
35 שינוי של ממש במספר המריבות המשפחתיות
31 משכנתא או הלוואה לרכישה גדולה (למשל, דירה או עסק)
תומס הולמס וריצ'ארד רהי

300 נקודות = סיכוי של 80% ללקות בסימפטומים קליניים של לחץ.

נספח 2

הרוצח השקט – (לחץ ובריאות) – הסבר

מומחים טוענים כי ללחץ ישנה השפעה על המחלות של כ – 70% – 80%. לחץ הוא אחד הגורמים למחלות לב, לחץ דם גבוה, אולקוס ומחלות זיהומיות.

מקרים רבים מראים כי חשיפה לרמה גבוהה של לחץ מגבירה חשד למחלות נשימה.

הלחץ משפיע על המערכת החיסונית בגוף ע"י כך שהוא משפיע עליו באיזון ההורמונלי או על מע' העצבים המרכזית המווסתת את המערכת החיסונית.

מערכת עצבים מרכזית

מחלות החלשת מערכת חיסונית מערכת האנדוקרינית לחץ

תומס הולמס וריצ'ארד רהי, חקרו במשך עשרים שנה את ההשפעות הקליניות של אירועי חיים שונים על אנשים שונים, על יסוד מחקרם הממושך, הם הצליחו לבנות מדד אמין למשקלם של אירועי חיים שונים על מצב בריאותם של הנחקרים ונטייתם למחלות שונות, ביניהן מחלות הקשורות ללחץ. בנספח מס' 1 מופיע משקלם השלילי (בנקודות) של לחצים באירועי חיים שונים. הולמס ורהי טענו, כי "צבירת" לחצים באירועי חיים בערך העולה על 300 נקודות עלול לגרום, בהסתברות של 80%, לסימפטומים קליניים של לחץ, ומחייבים את האדם לנקוט אמצעים להפחתת הלחץ המצטבר.

3

לחץ וביצוע
ביצוע

נספח 4

לחץ וביצוע – הסבר

השערה שכיחה בחקר הלחץ גורסת שצריך לצפות לקשר של U הפוכה ("פעמון") בין לחץ בעבודה לבין רמת ביצוע. כלומר, רמות נמוכות מדי של לחץ בעבודה אינן מעוררות את היחיד למאמץ (אולי בשל אופיין המונוטוני והמשעמם של המשימות), ואילו ברמות גבוהות מדי של לחץ אין ליחיד יכולת ומשאבים מספיקים כדי להתמודד בהצלחה עם המשימות.
ביצוע

5

לחץ וקבלת החלטות

החלטות שגויות חוסר בחינה של כל לחץ
האלטרנטיבות

נספח 6

לחץ וקבלת החלטות – הסבר

ישנן הוכחות שאנשים תחת תנאי לחץ גבוהים מקבלים החלטות שגויות. כאשר מקבלים החלטות תחת לחץ לאנשים יש נטייה לנעול את עצמם לפני שהם בחנו את כל האפשרויות. הם בוחנים את האפשרויות באופן פחות שיטתי מזה שעשו תחת רמה נמוכה יותר של לחץ.

החלטות שגויות חוסר בחינה של כל לחץ
האלטרנטיבות

7
השפעת החופשה

3.8
3.7
3.6
3.5
3.4
3.3
3.2
3.1
3

ממצעי הלחץ לפי התמכרות לעבודה

3.9
3.8
3.7
3.6
3.5
3.4
3.3
3.2
3.1
3

9

לחץ ושחיקה

לחץ רב בתדירות גבוה שחיקה

השחיקה מרוקנת אנשים מאנרגיה, תפוקתם יורדת באופן משמעותי והם מתנתקים מאנשים אחרים סביבם. שחיקה שכיחה בקרב כל המקצועות וכן בקרב אמהות, עקרות בית, סטודנטים ואפילו הלכודים במערכת יחסים לא מספקת. שחיקה הוא מצב של תשישות נפשית ופיזית. היא נובעת ממאמץ ממושך לעמוד בדרישות ובלחץ מתמשך בחיי היומיום במשך שבועות, חודשים ואפילו שנים.

16

שאלון להתמודדות עם מצבי לחץ

כל האנשים נתקלים בבעיות שונות בחייהם, למשל בבעיות הקשורות באישה/בבעל, בילדים ובחברים. אפשר להגיב בדרכים שונות כאשר נתקלים בבעיה. אם את/ה מגיב/ה כמעט תמיד כפי שכתוב במשפט, הקף בעיגול את הסיפרה 4. אם כמעט אף פעם לא תגיב בדרך זו – הקף בעיגול את הסיפרה 1. אפשר גם לציין תגובות ביניים (ספרות 3, 2).

כמעט אף פעם לעיתים רחוקות לעיתים קרובות כמעט תמיד

1 2 3 4 כאשר יש לי בעיה, אני משוחח/ת עליה עם חבר 1.
1 2 3 4 כאשר עולה בעיה, אני מדבר/ת עליה מייד ולא שומר/ת אותה אצלי 2.
1 2 3 4 כאשר יש לי בעיה, אני מתייעץ/מתייעצת עם אנשי מקצוע 3.
1 2 3 4 כשישי לי בעיה עם מישהו, אני מנסה לברר אותה באופן ישיר איתו. 4.
4 3 2 1 כאשר יש לי בעיה, אני מעמיד/ה פנים שהכל בסדר. 5.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני מנסה להירגע על ידי ספורט, ריקוד, רכיבה באופניים וכו'. 6.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני חושב/ת ומלתבט/ת בקשר לדרכים לפתרונם. 7.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני משתדל/ת להגיע לפתרון כלשהו. 8.
1 2 3 4 כשאני צופה בעיה, אני מתארגן/מתארגנת לקראתה. 9.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני מחפש/ת לקרוא עליה בספריה או בעיתונים. 10.
1 2 3 4 כשישי לי בעיה, אני משתדל/ת לא לחשוב עליה ולשכוח ממנה. 11.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני מחפש/ת עידוד ותמיכה אצל אנשים שיש להם בעיה דומה. 12.
4 3 2 1 כשיש לי בעיה, אני לא מסוגל/ת להתרכז במשהו אחר. 13.
4 3 2 1 כשיש לי בעיה, אני מנסה לפתור אותה בעצמי. 14.
1 2 3 4 כשיש לי בעיה, אני מנסה לפתור אותה בעזרת חברים. 15.
4 3 2 1 כשיש לי בעיה, אני מנסה להתגבר עליה על-ידי אכילה ושתייה. 16.

17

סגנונות התמודדות עם מצבי לחץ

התמודדות אקטיבית – פיתוח סגנון חיים נטול לחץ!
התמודדות פסיבית
ניסיון לשנות את מקור הלחץ
עימות
פיתוח מיומנות להתמודדות התעלמות, הדחקה
נסיון לצמצם את חשיבות הבעיה
עזיבה ישירה
חיפוש תמיכה
למצוא נקודות חיוביות בבעיה
פורקן – סוגי התעמלות, או עבודה פיזית מועילה.
תרגול מדיטציה והרפיה
שימוש בהומור. אלכוהול וסמים
התחלות ומחלה
התמוטטות עקיפה

נספח 18

14

התמודדות עם מצבי לחץ ברמת הארגון

התאמת היחיד לארגון

– מע' מיון והשמה

– הכשרה ופיתוח

התאמת הארגון ליחיד

– קביעת מטרות

– שיתוף עובדים בקבלת החלטות

– העשרת עיסוקים

נספח 15

התמודדות עם מצב לחץ ברמת הארגון – הסבר
התאמת היחיד לארגון

מיון והשמה
כדי להתאים טוב יותר אנשים לארגון יש להקפיד על מיון והשמה נכונים של אנשים לעיסוקם, באופן שתהיה התאמה טובה יותר של כישורים, ערכים וצרכים אישיים למשימות הארגוניות ולתגמולים שמציע הארגון. למשל, שיחה עם מועמדים לתפקיד בארגון עשוי לספק להם תיאור מציאותי על המצפה להם בעבודתם ו"לחסן" אותם מפני ציפיות לא מציאותיות. מחקרים הראו, ששיחות כאלה הקטינו את רמת התחלופה בארגון, שהיא סימן ללחץ ארגוני.

הכשרה ופיתוח
דרך משלימה, או חלופית, היא השקעת מאמצי הכשרה וחינוך (סוציאליזציה) בכוח-האדם הקיים בארגון, כדי שיוכל להתמודד טוב יותר עם דרישות ולחצים ארגוניים, תעסוקתיים וחברתיים.

לאורך כל חיי העבודה בארגון אמור תהליך החינוך וההכשרה לסייע לפרט להתמודד עם קונפליקטים בין-אישיים ותפקידיים, ועליו להיות מסוגל לטפל ביעילות בתביעות מנוגדות בין עולם העבודה ובין העולם שמחוץ לעבודה. בשני תחומים אלה עוברים גם היחידה וגם הארגון תמורות, העלולות ליצור על היחיד לחץ.

התאמת הארגון ליחיד
פיתוח הארגון על-ידי יצירת סביבת עבודה אנושית ותומכת, המפחיתה את לחציה על היחיד. נתאר בקצרה כמה מאמצי פיתוח ארגוני, המפחיתים לחצים.

קביעת מטרות
באמצעות קביעה ברורה של מטרות ויעדים בעבודה, נקבע גם גבול לסיומה ולהשלמתה של המשימה. לכל אחד מועילה מסגרת ברורה שבה הוא יודע מתי ישלים את המשימה המוטלת עליו. סיום המשימה מעניק סיפוק ונוסך ביטחון ותחושת שליטה בעבודה. מסגרת ברורה, המציגה דרישות ריאליות, מפחיתה את סוגי הלחץ התפקידי.

שיתוף עובדים בקבלת החלטות
ארגונים רבים יוצרים מסגרת ותהליכים, שבהם משתפים את העובדים בקבלת החלטות אם בהתייעצות עמם ואם בייצוג פעיל שלהם בגופי ניהול שונים. מחקרים מלמדים, ששיתוף נכון בהחלטות (כלומר, שיש בו נכונות אמיתית לשיתוף ויכולת ורצון של העובדים ליטול אחריות ולהיות מעורבים), מפחית לחצי תפקיד, שכן השיתוף מגביר את תחושת השליטה שיש לעובדים.

שיתוף גם מסייע להתגבר על התנגדות לשינויים בארגון. שינויים ארגוניים הם רקע פורה להתפתחותם של פחדים, חרדות ולחצים בקרב עובדים. שיתופם במידע ובהחלטות יכול להכינם לקראת הלא נודע, להפחית עמימות וחוסר ודאות ולהקטין את הלחץ.

העשרת עיסוקים
העשרת עיסוקים מגבירה את שליטתו של העובד בסביבת עבודתו. עיסוקים דלים, מונוטוניים, שגרתיים, מוקטעים ומשעממים, הם מקור עשיר ללחצים. העשרת עיסוקים מחלישה את מקורות הלחץ באמצעות הגברת העצמאות והגיוון בעבודה ובאמצעות הענקת משמעות לתהליך העבודה ולתוצאותיו.

12

שאלון למדידת לחץ תפקידי

השאלות שלהלן עוסקות באפיוני עבודה. אנה הקף את הספרה המתארת את עבודתך.
1. מה מידת העצמאות שיש בעבודתך? (כלומר: עד כמה יש לך אפשרות להחליט בעצמך
איך לפעול).

7 6 5 4 3 2 1
אין עצמאות אין שליטה אישית עצמאות בינונית עצמאות גבוהה, שליטה מוחלטת

2. עד כמה קריטיות עלולות להיות התוצאות השליליות של החלטותיך או שגיאותיך
בעבודתך? (כלומר: באיזו מידה עלולות להיות לשגיאותיך השלכות שליליות על אנשים או
רכוש?)

1 2 3 4 5 6 7
אין השלכות שליליות השלכות שליליות במידה בינונית השלכות שליליות חמורות

3. מה מידת ההזון החוזר (פיד בק) שיש בעבודתך? (כלומר: עד כמה אתה מקבל מידע על
הצלחתך וביצועיך?)

7 6 5 4 3 2 1
אין הזון חוזר לעולם אין לי מידע על טיב ביצועי מידה בינונית של הזון חוזר הרבה הזון חוזר. מידע שוטף על טיב ביצועי

4. באיזו מידה יש לך הזדמנות לביטוי עצמי ולתרומה ייחודית בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
אין ביטוי עצמי מידה בינונית של ביטוי עצמי מידה גבוהה מאד של ביטוי עצמי

5. באיזו תכיפות אתה חש עומס יתר בעבודתך? (כלומר: הרגשה שעברת את גבול יכולתך
הנובעת מכך שהמטלות רבות מדי או קשות מדי?)

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

6. באיזו מידה אתה נדרש להוכיח את עצמך ללא הרף במצבי תחרות בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אין דרישה דרישה בינונית דרישה חזקה ביותר

7. באיזו מידה אתה חש לחצים וקשיים בעשיית ההחלטות שלך, כתוצאה ממחסור במידע
הנכון, מחסור בזמן מספיק למחשבה, או מחסור במיומנות המתאימה בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אין לחצים מידה בינונית של לחץ הרבה מאוד לחץ

8. באיזו מידה יש הפרעות סביבתיות (כלומר: רעשים, טמפרטורות קיצוניות, זיהום אויר, אי
נוחות) בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אין הפרעות סביבתיות רמה בינונית של הפרעות סביבתיות רמה גבוהה מאוד של הפרעות סביבתיות

9. באיזו מידה בעיות אדמיניסטרטיביות (ניירת, בעיות קומוניקציה, סחבת) מתערבים
בהשגת המטרות שלך בעבודת?

1 2 3 4 5 6 7
אין התערבות מידה בינונית של התערבות מידה גבוהה מאוד של התערבות

10. באיזו מידה יש לך אפשרות להשפיע על המדיניות ועל תהליכי עשיית ההחלטות
בעניינים הקשורים לעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
הרבה פחות השפעה ממה שהייתי רוצה מידת השפעה בינונית מידת השפעה גדולה ככל שאני רק רוצה

11. האם אתה מקבל מספיק תגמולים עבור הבצועים שלך בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
הרבה פחות ממה שמגיע לי תגמול בינוני כמות רבה ככל שמגיע לי

12. באיזו מידה אתה מקבל הוקרה והכרה עבור הביצוע שלך בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
הרבה פחות ממה שמגיע לי הערכה בינונית הרבה ככל שמגיע לי

13. באיזו תכיפות אתה חש אשמה, חרדה, חוסר תקווה מתוך ידיעה שלעולם לא תוכל
לממש באופן מלא את התחייבויות, המטרות והאחריות שיש בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

14. באיזו מידה יש באפשרותך להשתחרר זמנית מתפקידך כשאתה נמצא תחת לחץ
בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
אף פעם רק במקרים מיוחדים תמיד

15. באיזו תדירות אתה מקבל תמיכה בלתי מסויגת ועצה, כשאתה נמצא בקשיים
בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
אף פעם לעיתים תמיד

16. עד כמה אתה יכול להתחלק עם אחרים בתפקידך, באחריותך, ובהתחייבויותיך,
בעבודתך?

7 6 5 4 3 2 1
אין כלל אפשרות להתחלק יש מידה מסוימת של התחלקות יש מידה גבוהה של התחלקות

17. באיזו תדירות אתה חש לחוץ במובן של התחייבויות, ועמידה בלוח זמנים בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

18. באיזו תדירות אתה חש לכוד בדרישות נוגדות להן אתה נתבע מאנשים שונים
בעבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

19. באיזו תדירות את חש ניגוד בין הדרישות של עבודתך, לבין אלו של חייך מחוץ לעבודה?

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

20. באיזו תדירות עליך לעקוף נהלים או הנחיות על מנת לבצע את עבודתך?

1 2 3 4 5 6 7
אף פעם לעיתים תמיד

21. באיזו מידה קיימת הגדרה ברורה של תחומי האחריות שלך?

7 6 5 4 3 2 1
לא קיימת הגדרה בכלל קיימת הגדרה ברורה במידה בינונית קיימת הגדרה ברורה ביותר

22. באיזו מידה ידועים לך הקריטריונים להערכה לשם העלאה או קידום?

7 6 5 4 3 2 1
לא קיים ידע כלל קיים ידע במידה בינונית קיים ידע רב מאוד

23. באיזו מידה ההנחיות והנהלים לפיהם אתה עובד בהירים? (כלומר: עד כמה הנוהלים
וההנחיות מובנים וחד משמעיים?)

7 6 5 4 3 2 1
כלל לא בהירים בהירים במידה בינונית בהירים במידה רבה מאוד

13

שאלון למדידת שחיקה

באיזו תדירות אתה מתנסה בחוויות המתוארות להלן:

1 2 3 4 5 6 7
מעולם לא לעיתים נדירות לעיתים רחוקות לפעמים לעיתים קרובות בד"כ תמיד

עייף במלכודת

מדוכא חסר ערך עצמי

"היה לי יום מוצלח" יגע

תשוש גופנית מוטרד

תשוש רגשית מאוכזב ומסוייג מאנשים

מאושר חלש

סחוט חסר תקוה

"נשבר לי" דוחה מעלי אנשים

אומלל אופטימי

לאה מלא מרץ

חרד

10

נשים ושחיקה

נשים, נוטות להיות שחוקות יותר מגברים.

אחת הסיבות, היא הצורך של נשים לחלק את עצמן בין תחומי העבודה והבית כאשר הן משתדלות למלא את שני התפקידים על הצד הטוב ביותר.

במחקרה של ד"ר עציון על הבדלים בין מנהלים ומנהלות היא מצאה שהצלחתם של מנהלים בעבודתם השתלבה עם תחושת ההצלחה בחייהם הפרטיים, בעוד שהצלחתן של המנהלות בעבודה התנגשה לעתים קרובות עם חייהן הפרטיים. החיכוך הזה בין תחומים חיים שונים עלול לגרום לשחיקה.

11

 מאפיינים אישיותיים התורמים להתפתחות השחיקה:
עודף מצפוניות
אימון בכעס
התנהגות מוטרדת וכפייתית
תלות יתר
הערכה עצמית נמוכה
שאיפה לשלמות
אמונה בעקרונות
נטייה להזדהות-יתר עם לקוחות/מטופלים
סידרה של אירועים שלילים במהלך החיים

האם הארגון בוחר אנשים בעלי יכולות מתאימות לאופי העבודה?
האם הארגון נותן לעובדים תחושה שהוא באמת מיישם את מטרותיו?
האם שיטות הניהול תקינות (הכשרה תומכת, הערכות בונות)?
האם ישנה הגדרת תפקיד ברורה?
האם ישנה תקשורת טובה בין המנהל לעובדים?
האם שיטות העבודה לקויות?
האם התרבות הארגונית מעודדת תחבולנות פוליטית וסגירות?
האם הארגון מאפשר לעובד להתפתח ולהתקדם?

האם אני יכול להגביר שליטה על הגורמים הפנימיים והחיצוניים?

13.5
תרגיל – תעוד התחושות בתרגיל הדמיון מודרך

– מה הרגשתם במצב הלחץ מבחינה גופנית?

– מה הרגשתם מבחינה נפשית?

– כיצד רציתם להגיב?

– כיצד הרגשתם לאחר שדמיינתם את התגובה הרצויה לכם

– האם אתם זוכרים כיצד הגבתם באותו מקרה למעשה?

– כיצד הרגשתם לאחר התגובה ?