- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

מה זה ריפוי בעיסוק?

מה זה ריפוי בעיסוק?

מקצוע הריפוי בעיסוק (Occupational Therapy) הינו מקצוע טיפולי-שיקומי-חינוכי, שמטרתו לספק לאדם כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים. המקצוע מתמקד במגוון העיסוקים המבוצעים על ידי בני אדם בכל הגילאים וחשיבותם לתפקוד האדם ותחושת השייכות החברתית ורווחתו.

תפקיד המרפאים שעוסקים בתחום הוא לשפר את יכולות המטופל בעיסוקים הרלוונטיים לחייו, בהתאמה לגיל המטופל, לאורחות חייו, לתחומי העניין שלו וליכולותיו או מגבלותיו.

ההתערבות תהיה בתחומי התפקוד הגופני, הקוגניטיבי או הנפשי של המטופל על ידי יצירת עיסוק ועשייה במגוון תחומים המותאמים לצרכיו האינדבדואלים של כל מטופל, וכך יוכל לשפר או לשמר את איכות חייו בתחומי הבריאות, התקשורת, ההשתלבות בחברה ועוד מגוון תחומים.

כיום תפקיד המרפאה בעיסוק הוא תפקיד חיוני ומרכזי בכל שרשרת הבריאות –החל באבחון, דרך טיפול ושיקום ועד שימור – בכל האוכלוסיות, בכל הגילאים ובכל מערכות הבריאות והמסגרות. מרפאים בעיסוק נמצאים במערכות הבריאות, החינוך והרווחה, בבתי חולים ובפרויקטים קהילתיים, כמו גם במתנסים ומסגרות פרטיות רבות.

מקצוע הריפוי בעיסוק ייחודי בתוך מקצועות הבריאות בכך שהוא מדגיש את חשיבות הפעילות והתנועה כחלק מתהליך הריפוי או השיפור. מרפאים בעיסוק משתמשים במהלך הטיפול במגוון רחב של פעילויות כמו משחקים שונים, סימולציות שמדמות פעילויות יום-יומיות ותרגילים מאתגרים, ומצליחים להגיע להישגים רבים בכל תחומי המקצוע.

ריפוי בעיסוק אצל ילדים:

ריפוי בעיסוק ילדים: עוסק באיבחון, ייעוץ, הדרכה וטיפול בתחומים השונים של התפתחות הילד, בכל הגילאים – מפגים ועד ילדים בגיל ההתבגרות. מקדם את תפקוד הילד כפעיל בחברה וכעצמאי.

ריפוי בעיסוק התפתחותי הינו תחום המתמקד בתפקוד הילד ביומיום ובשיפור איכות חייו במשפחה ובקהילה. ריפוי בעיסוק מיועד למגוון של אוכלוסיות ילדים ומשפחותיהן: ילדים עם עיכובים וליקויים התפתחותיים, ילדים עם ליקויים גופניים (במערכת העצבים, השרירים, המפרקים והשלד ובמערכות חושיות), ילדים עם מחלות גנטיות ומחלות ממושכות, ילדים עם קשיי קשב וריכוז וקשיי למידה וכן ילדים עם קשיים רגשיים.

מטרת ההתערבות בריפוי בעיסוק הינה קידום השתתפותו, עצמאותו ואיכות חייו של הילד בתחומי החיים השונים: בתפקודי היומיום (טיפול עצמי, אכילה, רחצה, לבוש ושינה), בלמידה (בגן, בבית הספר), במשחק ושעות הפנאי ובהשתתפותו בפעילויות חברתיות. חשוב להדגיש כי הטיפול נערך בשיתוף עם הורי הילד והילד עצמו, החל מתהליך ההערכה וקביעת מטרות הטיפול וכן במהלך ההתערבות עצמה.

מתי לפנות למרפאה בעיסוק?

כאשר קיימים הימנעות, קושי או רתיעה עקביים בהשתתפותו של הילד בתפקודים ובפעילויות מתחומי החיים השונים.

כשקיים קושי בהשגת אבני הדרך ההתפתחותיות בהתאם לגיל הילד

כאשר יש חשד לקושי בפעילויות מוטוריות גופניות במרחב (מוטוריקה גסה )

כשקיים קושי בתפקודי יום יום

כאשר עולים קשיים בפעילויות פנאי ומשחק (משחק חברתי, משחק מובנה, משחק חופשי)

בעת הימנעות או קושי בפעילויות מוטוריות עדינות

תוצרים גרפיים דלים וקושי בתפקוד בתחום זה

הימנעות, רתיעה או צמא לפעילויות חושיות (מגע בחומרים מלכלכים, התנסות בתנועה, אכילה)

כאשר הילד נמנע או מתקשה לקחת חלק בפעילויות חברתיות (פעילות קבוצתית במסגרת חינוכית, השתתפות בחוגים אחר הצהריים)

כאשר נצפות תגובות רגשיות קיצוניות

קשיים בהסתגלות ובתפקוד במסגרת החינוכית

קושי להסתגל למצבים חדשים

איך מתבצע הטיפול?

ראשיתו של התהליך הטיפולי בריפוי בעיסוק היא בהערכה של צרכי הילד ומשפחתו. במהלך ההערכה המרפאה בעיסוק אוספת מידע על תפקודו והשתתפותו של הילד בתחומי העיסוק השונים ומעריכה את עוצמותיו וקשייו בתחום המוטורי, הסנסורי, הקוגניטיבי, ההתנהגותי וכן בנוגע לכישורי ההתמודדות שלו. במידת הצורך ובהתאם לרצונות המשפחה, נערכת לעיתים שיחה עם הצוות החינוכי של הילד (מורה/גננת) או תצפית בסביבה הטבעית (בית ספר/גן/בית).

לאחר תהליך ההערכה נקבעת תכנית טיפולית המותאמת לצרכי הילד ומשפחתו וכוללת לעיתים הדרכה להורים ולצוות החינוכי. במידת הצורך ניתנות המלצות לפניה להערכה של אנשי מקצוע נוספים: בדיקה של רופא התפתחותי, בדיקת שמיעה/ראייה, הערכה פסיכולוגית, אבחון של קלינאית תקשורת, אבחון של פיזיותרפיה, הוראה מתקנת וכו'.

ההתערבות הטיפולית נעשית בגישה המכוונת לצרכי הלקוח ומעודדת יוזמה ולמידה של הילד הן בקליניקה והן בסביבתו הטבעית. בהתערבות הטיפולית מתייחסים אל: הקניית כישורים לעצמאות יומיומית, הקנייה ושיפור מיומנויות למידה וכתיבה, שכלול יכולות המשחק של הילד והכנה לכיתה א'. ההתערבות יכולה להיעשות באופן פרטני, זוגי ולעיתים אף נערכות קבוצות טיפוליות.