- טיפול באמצעות אומנויות:
אומנות פלסטית, דרמה, תנועה, ביבליותרפיה

- טיפול פסיכולוגי

- הדרכת הורים

- ריפוי בדיבור (קלינאית תקשורת)

- ריפוי בעיסוק

- פענוח ציורי ילדים

- אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים TOVA , MOXO

 

 


בהנהלת נירית כורך
MA טיפול באמצעות אומנויות ומדריכת הורים בשיטת
מיכל דליות (סופר נני)


 
קליניקות בפריסה ארצית בכל רחבי הארץ.

טיפול מסובסד למבוטחי קופות החולים

טלפון: 052-2896337

טיפול אצל קלינאי/ת תקשורת (ריפוי בדיבור)

קלינאי / קלינאית תקשורת

שפה הינה האמצעי העיקרי אשר בזכותו מנהלים בני האדם תקשורת. קשיי שפה, לקות דיבור או עיכוב שפתי הם רק חלק מהגורמים המניעים אנשים להעזר בשירותיהם של קלינאי / קלינאית תקשורת. קלינאות תקשורת הינו חקר ההפרעות בתקשרות והינו מקצוע פרא-רפואי הנלמד באוניברסיטאות.

מי נעזר בקלינאי תקשורת?

קלינאי / קלינאית תקשורת לרב עובדים עם שתי סוגי אוכלוסיות: ילדים ומבוגרים.
העבודה עם ילדים יכולה להתחיל כבר בשנת חייהם הראשונה ומתמקדת בעיקר בקשיים בהתפתחות השפה, קשיים בדיבור והגייה, בעיות גמגום, ועוד. ילדים מופנים לטיפול בדיבור על ידי צוות מסגרות החינוך, אורטודנט, טיפת חלב וכדו', אלו מזהים אפשרות שקימת לקות מסוימת, טיפול בבעיות היגוי לדוגמא, מפנים אל קלינאית התקשורת שתאבחן ובמידת הצורך תבנה תוכנית טיפול מקיפה.
העבודה עם מבוגרים, לרב, מתקיימת בעקבות תאונה קשה, פגיעות ראש, בעיות צרידות וכדו'. מבוגרים יופנו לטיפול אצל קלינאית תקשורת בעיקר בעקבות הפניה מרופא מטפל כאשר המטרה העיקרית היא שיקום.

כיצד בונה קלינאי / קלינאית תקשורת תוכנית טיפול?

קלינאי/ קלינאית התקשורת מנסה ללמוד על הילד, סביבתו והמסגרות בהן הוא לוקח חלק. הקלינאי / קלינאית יקחו בחשבון לא רק את עולמו הפיזי של הילד אלא גם את עולמו הרגשי. לא פעם, על מנת להבין את מקור הבעיה, יפנו קלינאי / קלינאית תקשורת לאיבחון נוסף להשלמת התמונה, בין אם מדובר בבדיקת שמיעה במכון מורשה, ראיונות שתערוך עם אנשי הצוות בבית הספר, איבחון לקויות למידה ועוד. על סמך האמור יבנו קלינאי / הקלינאית התקשורת תוכנית פרטנית לפי צרכיו של הילד כאשר ידרש מהילד להשתתף במספר מפגשים קבועים שלרב יתקימו תוך כדי משחק והפעלות.
עבור מבוגרים התהליך מעט שונה, האבחון יעשה בעיקר תוך שיחה עם המטופל והתבססות, במידת הצורך, על איבחון הרפואי. גם עבור המבוגרים נבנית תוכנית עבודה פרטנית לכל מטופל כאשר לרב הטיפול סובב סביב תרגול ושיחה.

טיפול קלינאית תקשורת אצל ילדים

גננת הגן המליצה לגשת לקלינאי/ קלינאית תקשורת לאיבחון, אולי אחות טיפת חלב או אפילו האורטודנט. ילדים מופנים לאבחון אצל קלינאי/ת תקשורת בדרך כלל על רקע לקות או עיכוב שפתי כל שהוא. במידה והמליצו לילדכם לפנות לאבחון מומלץ לא להתעכב ולפנות בהקדם. תקשרות היא חלק בלתי נפרד מעולמנו כאשר ילד עם לקות שפה יתקשה להבין או להעביר את מסריו לסביבתו מה שעשוי לגרום לתסכול רב ואף ירידה בביטחון העצמי.
כיצד נדע מתי יש לקחת את הילד לקלינאי/ קלינאית תקשורת?
קושי של ילד בגילאי הגן בהגיית מילים ובניית משפטים באופן רציף הינה טבעית. עד גיל 6 ילד יכול לקצר מילים בעלות הברות מרובות, להתבלבל במילים בעלות צליל דומה ולבנות משפטים באופן לקוי כאשר מדובר במילים מרובות. אך עם זאת, ילד הממעט להתבטא או שאינו מראה עקומת למידה חיובית לאורך זמן, יש לשקול להפנותו לאבחון וטיפול קלינאי/ת תקשורת (ריפוי בדיבור)

כיצד מתבצע האבחון?

קלינאי / קלינאית תקשורת בתחילה תשוחח עם ההורים על מנת להבין את הרקע וללמוד על סביבתו של הילד. היא תשוחח עם הילד ואף תאבחן תוך כדי משחק והפעלה. כמו כן, קלינאי/ת תקשורת לפעמים יערכו תצפיות בסביבתו של הילד או אף תשוחח עם אנשי מקצוע כמו מורים או גננות אשר ישלימו לה את התמונה. לרב יחפסו הקלינאי/ת התקשורת שגיאה או השתמטה של הברות, אוצר מילים מצומצם, חוסר מעקב אחרי הוראות פשוטות, אמירת מילים בודדות ולא שימוש במשפט שלם, דיבור שעיקרו באמצעות הידיים ועוד.

הטיפול בילד

טיפול בדיבור או טיפול בבעיות היגוי בילד, על ידי קלינאית תקשורת, יעשה תוך כדי משחק. מטרת הטיפול היא ליצר שיח עם הילד וסביבת תרגול תוך כדי יצירת אוירה נעימה וכייפית לילד אשר תיצור שיתוף פעולה ורצון מצידו להתמיד. הטיפול מתבצע על בסיס שבועי, לפעמים יותר ולפעמים פחות, בהתאם לתוכנית אותה בנו הקלינאי/ת תקשורת כאשר מצופה מההורים לקחת חלק פעיל בהמשך הטיפול בבית על ידי תרגול מתמשך עם הילד.